Integritetspolicy
Nedan kan du läsa hur Audika hanterar dina personuppgifter. Vi har även en separat sociala medier policy och cookie policy. Du kan också läsa mer om Audika eller få kontaktuppgifter till Audikas ledare.
1. Inledning
Denna Integritetspolicy förklarar hur vi behandlar personuppgifter när vi tillhandahåller hörselvårdsbehandling till våra användare. Vi behandlar personuppgifter när vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter.
Den här webbplatsen ägs och drivs av Audika AB och Audika AB är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt beskrivningen i denna Integritetspolicy. Audika AB är en del av Demant-koncernen.
Om du har några förfrågningar eller frågor relaterade till vår användning av dina personuppgifter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan:
Audika AB (’vi’, ’oss’, ’vår’) Box 1262
172 25 Sundbyberg Sverige
E-post: privacy@demant.com
Märk din e-post med Audika AB och ange ”Dataintegritet” i ämnesraden.
2. Hur vi behandlar dina personuppgifter
Syftet med att samla in och använda dina personuppgifter, inklusive hälsoinformation, är att utföra din hörselvårdsbehandling och att förse dig med våra tjänster, support och produkter.
Vi samlar in personuppgifter direkt från dig eller från andra källor såsom offentliga register eller din läkare, som är absolut nödvändiga för de ändamål som beskrivs nedan.
2.1 När du ger oss ditt uttryckliga samtycke1 kommer vi att behandla de kategorier av personuppgifter som anges nedan, inklusive din hälsoinformation, för att:
- Administrera vår relation med dig. Det inkluderar att kontakta dig angående tider, svara på dina förfrågning- ar och följa upp din behandling. I vissa situationer kan vi också enligt lag vara skyldiga att registrera och föra kundregister med information som är relevant för din behandling. Detta inkluderar till exempel spårbarhets- krav enligt EU/UK Medical Device Regulation och medicinsk journal/journalföring enligt svensk sjukvårdsreglering. För detta ändamål kommer vi att behandla ditt namn, kön, adress, telefonnummer, e-post, födelsedatum, personnummer (i förekommande fall), information om din hörsel och teknisk information om din hörapparat. Detta inkluderar testresultat/audiogram, behandlingsplaner, sjukförsäkringsdetaljer, register över dina besök på våra kliniker och den support och tjänster du har fått från oss, unikt serienummer och passningsinställningar.
- Tillhandahålla support- och reparationstjänster. Detta inkluderar felsökning och övervakning av hur din hörapparat fungerar (vanligtvis i form av felloggar) och att uppdatera mjukvaran och den inbyggda programvaran för din hörapparat. För detta kommer vi att behandla ditt namn, kön, adress, telefonnummer, e-post, födelsedatum, information om din hörsel och teknisk information om din hörapparat. Detta inkluderar testresultat/audiogram, behandlingsplaner, register över dina besök på våra kliniker och det stöd och de tjänster du har fått från oss, unikt serienummer, passningsinställningar och eventuella felloggar som beskriver din personliga användarupplevelse av felen.
- Tillhandahålla marknadskommunikation. Om du har uttryckt intresse för att få marknadskommunikation kommer vi att skicka dig nyhetsbrev eller rekommendera produkter och tjänster som vi tror att du kommer att vara intresserad av via e-post, SMS, brev och/eller telefon. För elektroniska medel gör vi detta endast om du har gett ditt samtycke till detta, eller om det på annat sätt är tillåtet enligt gällande marknadsföringsregler i ditt land. För detta kommer vi att behandla ditt namn, e-post, adress och/eller telefonnummer.
- Förbättra våra produkter och tjänster. Detta inkluderar till exempel analys av din användning av våra produkter och tjänster, tillsammans med specifik feedback, baserad på vilken vi kan förbättra och utveckla nya produkter och tjänster. I vissa situationer kan detta utföras med hjälp av aggregerad/anonymiserad information. För detta kommer vi att behandla ditt kön, adress, födelsedatum, information om din hörsel och teknisk information om din hörapparat. Detta inkluderar testresultat/audiogram, behandlingsplaner, register över dina besök på våra kliniker och den support och tjänster du har fått från oss, unikt serienummer, passningsinställningar och eventuella felloggar som beskriver din personliga användarupplevelse av felen.
- Administrera eventuella förmåner du kan ha rätt till. Detta inkluderar att anmäla dig till och administrera ersättningssystem och sociala avgifter etc. Detta kan innefatta hantering av korrespondens och administration med sjukförsäkringsbolag och offentliga myndigheter. För detta kommer vi att behandla ditt namn, kön, adress, telefonnummer, e-post, födelsedatum, personnummer (i förekommande fall), information om din hörsel och teknisk information om din hörapparat. Detta inkluderar testresultat, behandlingsplaner, register över dina besök på våra kliniker och det stöd och de tjänster du har fått från oss, unikt serienummer. Vi kommer även att behandla information om dina förmåner/ersättningsrättigheter.
2.2 När du beställer en av våra hörapparatprodukter kommer vi att behöva behandla dina personuppgifter på grundval av vårt avtalsförhållande med dig2 för att:
- Förse dig med hörapparatprodukter. Detta inkluderar leverans av hörapparater och tillbehör samt frakt-, order- och betalningshantering samt relaterad fakturering och finansiering via externa finansieringspartners. För detta kommer vi att behandla ditt namn, kön, personnummer, adress, telefonnummer, e-post och betalningsuppgifter samt köphistorik.
2.3 I det legitima intresset av att säkerställa och förbättra användarupplevelsen för våra kunder kommer vi att behandla dina personuppgifter för att:
- Analysera trender och profiler och rikta marknadsföringsaktiviteter. Detta inkluderar modifiering, anpassning och förbättring av våra tjänster och kommunikationer till förmån för våra kunder, inklusive riktade marknadsföringsaktiviteter. Vi använder sociala medier och reklamverktyg från leverantörer av sociala medier för att hitta relevanta målgrupper. Vi riktar våra annonseringsaktiviteter på sociala medier till användare av sociala medier som vi betraktar som tidigare, nuvarande eller framtida prospekt och kunder, inklusive användare av sociala medier som, baserat på vår kunskap om kundtrender, sannolikt motsvarar vår potentiella, relevanta publik. För detta kommer vi att behandla ditt namn, kön, adress, telefonnummer, e-post, födelsedatum, köphistorik och information om dina preferenser.
2.4 Samtycke för Online hörseltest
Audika erbjuder ett online hörseltest som är helt kostnadsfritt. Det är en enklare version av ett hörseltest som är till för dig som inte tidigare testat din hörsel. Genom att utföra vårt online hörseltest godkänner du att Audika får använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte, vilket är obligatoriskt för att genomföra testet. Du får då exempelvis information om hörsel och hörapparater via olika kontaktvägar så som brev, e-post, sms och telefon. Du kan välja att avregistrera dig från e-postutskick när som helst, det finns en länk i varje email som skickas till dig.
3. Hur vi delar dina personuppgifter
Som en del av vår hörselvårdsbehandling och verksamhet kan det vara nödvändigt för oss att dela dina personuppgifter med andra bolag inom Demant-koncernen.
Vi kan också komma att dela dina personuppgifter utanför vår organisation med våra externa tredje parter för uppgifter som:
- att genomföra hörseltest på våra kliniker;
- för ytterligare åsikter eller bedömning med remisser från våra kliniker;
- att hjälpa oss med leverans eller design av våra produkter eller med vår företagsadministration;
- att underlätta finansieringstjänster som en del av betalnings- och/eller återbetalningsprocessen;
- drift av våra callcenters; och
- att förse oss med elektroniska eller fysiska lagringstjänster eller system.
Vi kommer endast att dela dina personuppgifter med extern tredje part i den utsträckning det är nödvändigt för de syften som beskrivs i denna Integritetpolicy. Våra tjänsteleverantörer är inte auktoriserade att behålla eller använda dina personuppgifter för några andra ändamål, och de kommer alltid att ha en strikt skyldighet att hålla dina personuppgifter säkra och konfidentiella.
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer av sociala medier för att utföra riktade reklamaktiviteter till användare av sociala medier genom användning av sociala medier verktyg enligt beskrivningen ovan. Vi kan också behöva dela dina personuppgifter med försäkringsbolag och/eller offentliga myndigheter i syfte att administrera förmåner som du har rätt till enligt ovan.
4. Överföringar till länder utanför EU/EES
Om vi överför dina personuppgifter till ett närstående bolag eller en extern tredjepartstjänsteleverantör som är belägen i en jurisdiktion utanför EU/EES, som inte är ett av EU-kommissionen godkänt tredje land som tillhandahåller ”tillräckligt” dataskydd, kommer vi alltid att säkerställa att adekvata skyddsåtgärder vidtas för att säkerställa dataskydd, nämligen genom EU-kommissionens standardavtalsklausuler. Du kan begära en kopia av dessa klausuler genom att kontakta oss via kontaktaktuppgifterna som anges i avsnitt 1 ovan.
Vi kan också komma att lämna ut dina personuppgifter om utlämnandet är motiverat av lag, domstolsbeslut eller rättslig handling.
5. Hur länge behåller vi dina personuppgifter
Vi kommer att behandla dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften för vilka dina personuppgifter har samlats in, det vill säga så länge vi har ett åtagande med dig. Vi är också skyldiga enligt lag att behålla dina uppgifter under en viss tid, till exempel på grund av spårbarhetskrav enligt EU/UK Medical Device Regulation eller i enlighet med Patientdatalagen. För direktmarknadsföring som du har gett samtycke till tar vi bort dig från våra kommunikationslistor om du återkallar ditt samtycke.
6. Dina integritetsrättigheter
- Rätt att få tillgång till dina personuppgifter
- Rätt till rättelse (korrigering) av dina personuppgifter
- Rätt till radering av dina personuppgifter
- Rätt att begränsa vår behandling av dina personuppgifter
- Rätt till dataportabilitet
- Rätt att invända mot vår behandling
Om du har frågor om hur vi använder dina personuppgifter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna överst i Integritetspolicyn. Du har också rätt att lämna in ett klagomål till den relevanta nationella tillsynsmyndigheten. I Sverige är berörd tillsynsmyndighet Integritetsskyddsmyndigheten. Du kan kontakta Integritetsskyddsmyndigheten på Box 8114, 104 20 Stockholm, +46 08-657 61 00, e-post: imy@imy.se.
Denna Integritetspolicy uppdaterades senast den 2022-10-01.
Källförteckning:
1, GDPR, Art. 6 (1) (a)
2, GDPR, Art. 6 (1) (b)